Tuesday, January 22, 2013

Oktober og Samspill

OKT 7101 PS-gruppa og Frontteatret - Slutt opp kammerat (finnes i to utgaver der førsteutgaven kom med rød etikett og hadde vedlagt ett tekstark. Andre opplaget har ny matrise og har hvite etiketter. Denne utgaven uten (?) tekstarket, til tross for at det står bak på coveret at det skal ligge ved. White label test pressing av 1 utgaven kom med vedlegg og svart/hvitt cover.). (LP, 1971)


SAMS 721 diverse artister – Fløtt deg EEC, du står i veien for sola (LP, 1972)
SAMS 722 PS-gruppa – Kampen fortsetter (også som MC med identisk bestillingsnr.) (LP/MC, 1972)
SAMS 723 Syngespillgruppa – Norge sa nei, et syngespill om EEC. (med vedlegg) (LP, 1972)
SAMS 731 Pendlergruppa – Viser fra pendlere (finnes også som white label test pressing i to forskjellige skjæringer.) (LP, 1973)
SAMS 732 Rolf Aakervik & Bazar – Det er ikke så enkelt (med vedlegg) (LP, 1973)
SAMS 733 Rødt kor Oslo – Fram fram (med vedlegg) (LP, 1973)

I 1971 ga forlaget Oktober ut en LP med radikal visesang. Grunnen til det var at det i flere år hadde vært samlet inn visetekster/melodier og disse hadde så blitt publisert i hefter og diverse publikasjoner. Nå var tiden inne til å materialisere disse til lyd. På coveret står det at de som fremfører musikken er PS-gruppa og Frontteatret. Førstnevnte ble i følge Dag F. Gravem «...satt sammen av Oktober for anledningen, og skulle være et forsøk på å lage et norsk svar på de radikale svenske viserockgruppene som hadde begynt å gjøre seg gjeldene,...». Oktober fortsatte som bokforlag, men bidro med økonomi både til Samspill og senere til Plateselskapet MAI, og således nok hadde en viss innflytelse.

Samspill tok opp stafettpinnen etter at Oktober forlag hadde gitt ut en utgivelse i 1971. I mars 1972 møttes ett gjeng radikalere på studentstedet Kroa i Storgata i Oslo og starter der og da Samspill. Men det hadde selvsagt sin forhistorie. Her forteller Rolf Aakervik hva som skjedde; «Vi fikk kontakt med flere progressive band og visesangere (jeg kjente de fleste ettersom jeg allerede var en etablert musiker og artist), og sammen med flere arrangerte vi Samspillkonserter på Kroa med rockeband, visegrupper, viseartister og andre som ønsket å fremføre noe. Samspillkveldene ble populære og jeg ble initiativtaker til en løselig sammensatt musikkbevegelse. Oktober ville finansiere en Nei til EEC plate (Fløtt deg EEC) og vi ble enige med Oktober om platemerket Samspill. Dermed ble de framtidige platene utgitt på Samspill.» Det første albumet kom samme år som selskapet ble startet og var en felles protest mot EEC. Denne kampen finner vi igjen på flere av utgivelsene til Samspill.

I løpet av 1972 og -73 ga Samspill ut tilsammen seks album og fikk føle på hva det vil si å drive ett kollektivt plateselskap, drevet på ideologisk drivkraft og med gjør det sjøl tanken i bunn. Her var musikken (og ikke minst tekstene) viktigst, så fikk heller salgbarheten komme i andre eller tredje rekke. I seg selv var dette en ganske ny tanke i Norge, med få unntak. I utlandet om ikke vanlig, så i hvertfall en ny trend i undergrunnen. Vi vet jo at f.eks. Sun Ra hadde sitt eget presseri og ga ut sine plater selv fra 1960-tallet (og kanskje før) og at spesielt i USA dukket det opp små lokale plateselskaper som ga ut plater i små opplag. En videreoppfølging av dette er bootleg plateselskapene som kom for alvor fra slutten av 1960-tallet. Likeledes vokste det frem undergrunns selskaper i Danmark og Sverige, i miljøer som hadde gode kontakter til spesielt Oslo. Men musikken og holdningene var godt fordelt utover landet.

I Norge har vi enkelte forsøk på å utgi plater på egen hånd og uavhengig av de store bedriftene, men i hovedsak er dette forsøk som strander etter en eller to utgivelser. Ut fra dette kan man nok konkludere med at Samspill kan nok sees på som Norges første indie selskap og ikke minst springbrett til det som skulle bli Plateselskapet MAI i oktober 1973. MAI ble opprettet som et behov for profesjonalisering av plateutgivelsene og som en løsrivelse fra Oktober. Mange av de feilene som Samspill hadde vært igjennom kunne man nå høste fruktene av, selv om dessverre en del av tabbene skulle bli gjentatt, men det er en annen historie. MAI diskografien finner du her.

En sak om visen På Karlsøy i Troms finner du her.

Stor takk til Tor Bernhardsen, Kurt Johansen, Jim A. Sivertsen og Rolf Aakervik.
Gravrem sitat fra s.123 i Førland og Korsvik (red.) - 1968 opprør og motkultur på norsk (Pax, Oslo, 2006). Aakervik sitat fra mail datert 20 april 2009.

No comments: